تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان: مرزبندی و تمایزات کلیدی

به گزارش بیست آمار، بسیاری از افراد خانه هوشمند (Smart Home) را با سامانه مدیریت ساختمان (BMS) اشتباه می گیرند. اما این دو سیستم تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند که شناخت آن ها ضروری است. این مقاله به تبیین تمایزات اصلی میان خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان پرداخته و نکات تکمیلی و جامعی را در این زمینه ارائه می کند.

تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان: مرزبندی و تمایزات کلیدی

جهت دریافت خدمات ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان

بسیاری از افراد خانه هوشمند (Smart Home) را با سامانه مدیریت ساختمان (BMS) اشتباه می گیرند. اما باید گفت که این دو سیستم تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته که هر کدام را نسبت به دیگری متمایز می نماید.

خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان به چه معناست؟

اگر تفاوت این دو را از مشاوران املاک و بنگاه ها معاملاتی بپرسید شاید پاسخ های مشابهی دریافت کنید. چراکه آن ها نیز تصور می نمایند هر دوی این سیستم ها یک معنی را دارند.

BMS که مخفف Building Management System است به سیستم مدیریت یکپارچه سازی ساختمان گفته می گردد که شامل کنترل اعلان و اطفاء حریق، کنترل تردد، روشنایی و... است. این سیستم تمامی اطلاعات را در یک سامانه مدیریتی گردآوری نموده و موجبات امنیت، بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش هوشیاری اهالی ساختمان را فراهم می آورد.

برخلاف سیستم مدیریت یکپارچه سازی ساختمان (BMS) که مدیریت یک مجموعه بزرگ نظیر واحدهای تجاری، صنعتی و کارخانه ها را برعهده دارد، خانه هوشمند یا Smart Home تنها به مدیریت تجهیزات هوشمند در یک منزل مسکونی یا یک اتاق ختم می گردد.

حال که با تفاوت اصلی این دو واژه آشنا شدیم، بهتر است بحث اصلی را شروع و به مهم ترین تفاوت های آن ها اشاره کنیم.

تفاوت bms و smart home

نحوه کاربری متفاوت

اولین تفاوت عمده خانه هوشمند با سامانه مدیریت به نحوه کاربری در BMS مربوط است.. به طوری که کار با آن بسیار پیچیده بوده و احتیاج به پرسنل آموزش دیده دارد. در حالی که در خانه هوشمند مدیریت تنها با اهالی خانه است و همه چیز در یک اپلیکیشن ساده خلاصه می گردد.

مکان مورد استفاده

دومین تفاوت این دو سیستم مکان هایی است که در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که اغلب BMS را در پروژه های بزرگ تجاری، صنعتی، بیمارستانی، مجتمع های بزرگ اداری-مسکونی و خطوط فراوری استفاده می نمایند. در حالی که بیشترین کاربرد خانه های هوشمند در پروژه های کوچک مسکونی است.

البته ناگفته نماند که امکان استفاده از Smart Office در پروژه های اداری نیز وجود دارد.

ماهیت یکپارچه سازی

سومین تفاوت خانه هوشمند با سیستم مدیریت ساختمان در ماهیت یکپارچه سازی آن هاست؛ به گونه ای که یکپارچه سازی BMS مختص تمام فضاها، محیط ها و طبقات است و به طور کلی یک سیستم جامع در یک پروژه بزرگ را شامل می گردد. در حالی که در خانه های هوشمند یکپارچه سازی تنها معطوف به همان خانه، فضا یا محیط می گردد.

تفاوت در پروتکل های اجرایی

پروتکل های BMS در واقع همان پروتکل های استاندارد در ساختمان نظیر BACnet، LON و Modbus هستند. این در حالی است که در خانه هوشمند از پروتکل های بی سیم استفاده می گردد.

پیچیدگی

آخرین تفاوت عمده خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان در پیچیدگی آن ها است. به گونه ای که عملیات اجرایی در BMS به مراتب پیچیده تر از خانه هوشمند است؛ و احتیاجمند نقشه ها و سناریوهای مختلف الکترونیکی، مکانیکی و پرسنل متخصص و آموزش دیده است.

مقدمه: بسیاری از افراد خانه هوشمند (Smart Home) را با سامانه مدیریت ساختمان (BMS) اشتباه می گیرند. اما این دو سیستم تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند که شناخت آن ها ضروری است. این مقاله به تبیین تمایزات اصلی میان خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان پرداخته و نکات تکمیلی و جامعی را در این زمینه ارائه می کند.

سخن پایانی: با بررسی جامع تفاوت های خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان، روشن می شود که این دو سیستم، کاربردها و ویژگی های متفاوتی دارند. شناخت این تمایزات اساسی می تواند در انتخاب و پیاده سازی صحیح هر یک از این سیستم ها برای اهداف مختلف حائز اهمیت باشد. امید است این مقاله، دید روشنی را در این خصوص ایجاد کرده باشد.

نکات تکمیلی

  1. نحوه کاربری متفاوت: کار با سامانه مدیریت ساختمان (BMS) بسیار پیچیده است و نیازمند آموزش و تخصص است، در حالی که خانه هوشمند با یک اپلیکیشن ساده و کاربرپسند قابل مدیریت است.
  2. مکان مورد استفاده: BMS عمدتاً در پروژه های بزرگ تجاری، صنعتی و اداری-مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد، اما خانه هوشمند بیشتر در پروژه های کوچک مسکونی کاربرد دارد.
  3. ماهیت یکپارچه سازی: BMS یک سیستم جامع و یکپارچه برای کل ساختمان است، در حالی که در خانه هوشمند یکپارچه سازی تنها در محدوده همان خانه انجام می شود.
  4. پروتکل های اجرایی: BMS از پروتکل های استاندارد ساختمانی مانند BACnet، LON و Modbus استفاده می کند، اما خانه هوشمند از پروتکل های بی‌سیم بهره می برد.
  5. پیچیدگی: عملیات اجرایی در BMS به مراتب پیچیده‌تر از خانه هوشمند است و نیازمند نقشه‌ها، سناریوهای متنوع و پرسنل آموزش‌دیده است.
انتشار: 17 فروردین 1403 بروزرسانی: 17 فروردین 1403 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 281

به "تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان: مرزبندی و تمایزات کلیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان: مرزبندی و تمایزات کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید